ad3.jpg

Kestävyyskoe eli AD-koe

Kestävyyskokeen tarkoitus on antaa näyttöä siitä, että koira kykenee suoriutumaan määrätyn tasoisesta fyysisestä rasituksesta vailla suurempia väsymysoireita. Koiran rakenteen kohdalla tämä vaadittu rasitus voi muodostua vain juoksusuorituksista, joista tiedämme, että ne asettavat suurempia vaatimuksia koiran sisäelimille, varsinkin sydämelle ja keuhkoille sekä varsinaisille liikuntaelimille. Juoksusuoritukset tuovat myös koiran muita ominaisuuksia esiin, kuten temperamentin ja kovuuden.

Jos koira suoriutuu kokeesta vaivatta, on se todiste koiran terveydestä sekä siitä, että koiralla on toivomiamme ominaisuuksia.

Yhdistyksen hyväksymät AD-kokeen tuomarit: Lea Kallio, Kristiina Kallio, Jani Heinilä, Satu Alanko ja Vesa Laaksonen. Vain yhdistyksen hyväksymien tuomareiden tuomaroima ja yhdistyksen säännöillä suoritettu AD-koe on hyväksyttävä, mikäli koira aiotaan esittää Körungissa. Myös saksalaisen körmeisterin vastaanottama AD-koe on hyväksyttävä.

Alaosastojen tulee lähettävää järjestämistään AD-kokeista tuloslistat osoitteeseen bokseri.jalostus @ gmail.com, jolloin tiedot voidaan lisätä heti alla olevaan listaan.

AD-kokeen suorittaneita koirakoita

Nykyinen lista AD-kokeen suorittaneista koirakoista on koottu koirien omistajien itse lähettämistään tiedoista. Mikäli huomaat listalla virheitä tai puutteita, ota ystävällisesti yhteyttä sihteeriin s-postitse bokseri.sihteeri@ gmail.com

AD kokeen säännöt