Jalostus

LYHYT SELOSTUS

ad2_edited.jpg

LYHYT SELOSTUS

Yhdistyksen vuosikokouksen kaksivuotiskaudeksi valitsema jalostustoimikunnan vetäjä kokoaa itselleen toimikunnan. Toimikunnassa tulee olla ulkomuototuomarijäsen; muuten sen kokoonpanoa ei ole määritelty. Suositeltavaa olisi kuitenkin, että toimikunnassa oli myös eläinlääkärijäsen. Toimikunnassa voi olla myös ulkopuolisia konsultoivia ja kansainvälisiä jäseniä.

Jalostustoimikunnan tehtävä on ohjata ja seurata rodun jalostusta Suomessa, kerätä ja analysoida jalostustietoa (tilastot, terveys- ym. kyselyt), järjestää koulutusta kasvattajille ja järjestää jalostustarkastustilaisuuksia.

Jalostustoimikunta järjestää vuosittain yhdessä Saksan Bokseriklubin (BK München) kanssa saksalaisen jalostustarkastuksen ZTP:n (Zuchttauglichkeitsprüfung eli jalostuksensoveltuvuustesti; ks. 4.2.4). Jalostustoimikunta valitsee vuosittain vuoden kasvattajan, mikäli asetetut kriteerit täyttyvät.

Jalostustoimikunta vastaa myös rodun ulkomuototuomarikoulutuksesta. Tästä koulutuksesta vastaavat toimikunnan tuomarijäsen/-jäsenet.

Rotuneuvonta toimii jalostustoimikunnan alaisena erillisenä neuvontapalveluna, jakaen tietoa rodusta (terveys, luonne, koulutus yms.) ja opastaa bokserin hankinnassa. Jalostustoimikunta ylläpitää yhdistyksen kotisivuilla olevaa ajantasaista astutus- ja syntyneet pentueet -sivustoa.

JALOSTUSTOIMIKUNNAN KOKOONPANO

Pirkko Dima, p. 046 8977789

bokseri.jalostus @ gmail.com

Toimikunnan jäsenet:

Pirkko Dima, Miisa Laukka, Mira Jaakkola, Anne Toikkanen, Sanna-Kaisa Onkinen, Susanne Mattas (MH ja LT asiat), Jorma Repo (kansainvälinen jäsen - saksanpaimenkoira ja bokseri), Katrin Landsberg (konsultoiva jäsen - brakykefaliset rodut), Henna Uitto (konsultoiva jäsen - rottweiler), Liisa Schreibmaier (eläinlääkärijäsen)

Ulkomuototuomarikoulutus

Kirsi Tevalin

Jalostusarvioinnin luonnearviointiosuuden työryhmä

Pirkko Dima, Kari Laukka, Susanne Mattas, Jorma Repo,  Anne Kuivinen, Kimmo Kaartinen ja Krista Puhakka.

VUODEN KASVATTAJA

Kasvattajien kannustaminen heidän kasvatustyössään rodun jalostuksen eteenpäinviemiseksi on tärkeää.
Erityisesti jalostustoimikunta haluaa kannustaa kasvattajia tutkimaan kasvattiensa terveyttä yhä enenevämmässä määrin. Tämä on äärimmäisen tärkeää, jotta tiedon määrä kasvaa rodussamme. Tätä kannustamista silmälläpitäen jalostustoimikunta valitsee vuosittain Vuoden Kasvattajan, jonka valintakriteerit koostuvat seuraavista osista, lisätietoja >>>

Aikaisemmat palkitut:

Vuoden kasvattaja 2022