Jalostus

LYHYT SELOSTUS

ad2_edited.jpg

LYHYT SELOSTUS

Yhdistyksen vuosikokouksen kaksivuotiskaudeksi valitsema jalostustoimikunnan vetäjä kokoaa itselleen toimikunnan. Toimikunnassa tulee olla ulkomuototuomarijäsen; muuten sen kokoonpanoa ei ole määritelty. Suositeltavaa olisi kuitenkin, että toimikunnassa oli myös eläinlääkärijäsen. Toimikunnassa voi olla myös ulkopuolisia konsultoivia ja kansainvälisiä jäseniä.

Jalostustoimikunnan tehtävä on ohjata ja seurata rodun jalostusta Suomessa, kerätä ja analysoida jalostustietoa (tilastot, terveys- ym. kyselyt), järjestää koulutusta kasvattajille ja järjestää jalostustarkastustilaisuuksia.

Jalostustoimikunta järjestää vuosittain yhdessä Saksan Bokseriklubin (BK München) kanssa saksalaisen jalostustarkastuksen ZTP:n

(Zuchttauglichkeitsprüfung eli jalostuksensoveltuvuustesti; ks. 4.2.4).

Jalostustoimikunta valitsee vuosittain vuoden kasvattajan, mikäli asetetut kriteerit täyttyvät.

Jalostustoimikunta vastaa myös rodun ulkomuototuomarikoulutuksesta.

Tästä koulutuksesta vastaavat toimikunnan tuomarijäsen/-jäsenet.

Rotuneuvonta toimii jalostustoimikunnan alaisena erillisenä neuvontapalveluna, jakaen tietoa rodusta (terveys, luonne, koulutus yms.) ja opastaa bokserin hankinnassa. Jalostustoimikunta ylläpitää yhdistyksen kotisivuilla olevaa ajantasaista astutus- ja syntyneet pentueet -sivustoa.

JALOSTUSTOIMIKUNNAN KOKOONPANO

Toimikunnanvetäjä

Heidi Mäki-Välkkilä (hoitaa tehtävää hallituksen alaisuudessa.)

bokseri.jalostus@ gmail.com

Toimikunnan jäsenet: